Zwangerschapsongemakken

Misselijkheid
De eerste vier maanden van de zwangerschap maakt de placenta hCG aan. Van dit hormoon kan je behoorlijk misselijk worden. Soms alleen ’s ochtends, soms de hele dag door. Na 16 weken zwangerschap vermindert dit hormoon en zal de misselijkheid meestal afnemen.

Tips:

  • voor het opstaan wat eten;
  • de maaltijden meer verspreiden over de dag;
  • iets eten voor het slapen gaan;
  • voldoende rust nemen en stress vermijden


N.B.: Wanneer de misselijkheid zo erg wordt dat je geen eten of drinken meer binnen houdt, neem dan contact met ons op.


Maagzuur
Onder invloed van zwangerschapshormonen wordt de sluitspier tussen de maag en slokdarm wat slapper. Hierdoor kunnen kleine beetjes maagzuur terugstromen in de slokdarm. Koffie, alcohol, sinaasappelsap, gekruid en vet eten kunnen de klachten verergeren. Het nemen van melk, vanillevla, pepermuntjes en droge biscuits, en ’s nachts een extra kussen onder je hoofd leggen, kunnen de klachten verminderen. Het kan ook helpen de maaltijden meer te spreiden over de dag. Indien dit onvoldoende helpt, mag je Rennies nemen. Vermeld dit dan even op het spreekuur.


Vermoeidheid
In het begin en aan het einde van je zwangerschap kost de groei van je kind veel energie. Hierdoor zie je dat je juist in deze periode last kan hebben van vermoeidheid.


Bandenpijn
Bandenpijn is een vervelende, stekende pijn aan de zijkant van je onderbuik. In je zwangerschap groeit de baarmoeder. De baarmoeder wordt op zijn plaats gehouden door banden. Door de groei komt er veel druk en rek op de banden te staan en dit kan die pijn veroorzaken. Bandenpijn is niet schadelijk. Vaak verdwijnt de bandenpijn in de loop van je zwangerschap.


Bekkenklachten
In de zwangerschap verweekt je bekken. Daarnaast neemt je gewicht toe. Hierdoor hebben sommige vrouwen last van pijn in het bekken. Dit uit zich in pijn aan de voorkant van het bekken bij het schaambot, pijn in de heupen en/of in de onderrug. Vaak straalt de pijn uit naar de bovenbenen en kan het zelfs een tintelend en doof gevoel geven.

Tips:

  • verdeel je gewicht op beide benen (ga niet te lang op één been staan);
  • neem de trap tree voor tree en probeer traplopen te verminderen;
  • probeer je benen niet te ver uit elkaar te laten gaan als je bijvoorbeeld het bed uitstapt;
  • neem regelmatig momenten van rust;
  • soms helpt het als je tijdens het slapen een kussen tussen je benen legt;
  • probeer niet te lang in een houding te blijven staan, zitten of liggen;


Word je door de pijn belemmerd in je dagelijkse functioneren, geef het dan bij ons aan. In dat geval is bekkenfysiotherapie een goede keuze. Bijna altijd verdwijnt deze pijn langzaam na de bevalling.
Natuurlijk zijn er nog veel meer ongemakken waar je last van kan krijgen in je zwangerschap. Heb je andere niet genoemde ongemakken of vragen hierover stel ze dan gerust.


Psychische klachten
Naast de lichamelijk klachten kan de zwangerschap er ook voor zorgen dat je je geestelijk minder goed voelt en dat je tijdens je zwangerschap niet de roze wolk ervaart die je van te voren verwacht had. Dit kan onder andere te maken hebben met het gevoel uit balans te zijn door de zwangerschap of door de verwachtingen naar jezelf toe met betrekking tot de opvoeding en verantwoordelijkheden die je gaat hebben als moeder, maar ook door bijvoorbeeld angst voor de bevalling. Geef dit soort gevoelens bij ons aan! Mogelijk kunnen we je een stukje op weg helpen. Mocht je het fijner vinden om professionele hulp in te schakelen, dan kunnen we je adviseren om eens contact op te nemen met Stephanie Nas. Zij is vrouwencoach (en verloskundige, niet praktiserend) en zij is er speciaal voor alle vrouwen die niet lekker in hun vel zitten voor, tijdens en na de zwangerschap.  http://www.stephanienas.nl



Wij staan klaar voor jullie!

Je kan je direct online aanmelden. Wil je liever telefonisch je eerste afspraak plannen dan kan dat natuurlijk ook. Je mag ons bellen tijdens het telefonisch spreekuur.