Bloedverlies in de eerste 3 maanden

Wanneer je tijdens de zwangerschap bloed verliest, maak je je natuurlijk zorgen. Bloedverlies in de eerste drie maanden komt voor bij 20% van alle zwangeren. Bij de helft van de vrouwen houdt het bloedverlies na enkele dagen op en blijft de zwangerschap voortduren. Bij de andere helft zet de bloeding door en ontstaat er een miskraam. Dat wil zeggen dat het vruchtje wordt afgestoten. De oorzaak van een miskraam is bijna altijd een aanlegstoornis. Het vruchtje is niet in orde en de natuur vindt een logische oplossing: het groeit niet verder, sterft en wordt afgestoten.

Wat zijn de verschijnselen van een miskraam?
Een miskraam begint met wat bloedverlies. Na enkele dagen neemt het bloedverlies toe. Je kunt daarbij ook stolsels en stukjes weefsel verliezen. Kort voordat je het vruchtje verliest, kan de bloeding hevig zijn. Omdat het vruchtje nog heel klein is, wordt het bij veel miskramen niet opgemerkt. Nadat al het weefsel is afgestoten, neemt het bloedverlies af en stopt het na ongeveer een week. Een miskraam gaat vaak gepaard met weeënachtige pijn in de onderbuik of pijn zoals bij een menstruatie..

Kun je iets doen om een miskraam te voorkomen?
Je kunt een miskraam niet voorkomen of tegenhouden met bijvoorbeeld bedrust. Een miskraam wordt niet door lichamelijke inspanning veroorzaakt, zoals door rennen, vrijen, vallen, fietsen, paard- of motorrijden. Er is geen reden om je ergens schuldig over te voelen. Het is wel verstandig om zo gezond mogelijk te leven. Dit betekent gezond en gevarieerd eten, geen alcohol drinken, niet roken, geen drugs gebruiken en geen medicijnen innemen zonder overleg.

Hoe gaat het verder?
Bij bloedverlies in de eerste drie maanden kun je contact met ons opnemen. Afhankelijk van je zwangerschapstermijn en jouw wensen kunnen we een echo afspreken. Met deze echo hopen we duidelijkheid te krijgen over je zwangerschap.

Adviezen
Als het bloedverlies of de krampen (tijdelijk) hevig zijn, kan de steun van een vertrouwd persoon belangrijk zijn. Je kunt evt. een paracetamol innemen tegen de pijn.
Als je een miskraam krijgt, is dit vaak ingrijpend. Gevoelens van verdriet, boosheid en rouw horen daarbij. Neem de tijd om dit te verwerken. Je hoeft je niet schuldig te voelen of te schamen. Probeer erover te praten; dat lucht op. Na een miskraam mag je vrijwel direct weer zwanger worden. Gelukkig verloopt een volgende zwangerschap meestal goed.

Neem contact met ons op als:

• het bloedverlies erg hevig is en niet meer met maandverband is op te vangen;
  • de buikpijn erg heftig en voortdurend aanwezig is;
  • je koorts krijgt (temperatuur boven 38 °C);
  • je ongerust bent.

Wij staan klaar voor jullie!

Je kan je direct online aanmelden. Wil je liever telefonisch je eerste afspraak plannen dan kan dat natuurlijk ook. Je mag ons bellen tijdens het telefonisch spreekuur.